BG EN

Tема/назив иновације:Визуелизација геометрије (Паралелна генеза математичке мисли и уметничког стваралаштва)

Ауторe

Душица Марковић и

Стеван Марковић коаутор

Наставник математике-дипломирани математичар

Сарадник – дипломирани конзерватор и рестауратор и апсолвент на Историји уметности, О.Ш. "СтефанНемања", Косовке Девојкебб

Назив предмета у оквиру кога се реализује иновација

Математика

Образовни циљ/еви иновације

Основни циљ је правилно постављање смерница у oбразовном процесу, како би се до нових сазнања долазило систематично и поступно тако да увођење појмова пратиисторијски контекст њиховог настајања.
Усвајање математичких садржаја из угла њеног духовног и
мисаоног оваплоћења у уметности.Успостављање вишезначне коресподенције између истинитости у математици, лепоте и садржајности у уметности.
Развијање креативних способности ученика и неговање
естетских и когнититивних функција њихове стваралачке делатности.
Посматрање и анализа уметничких дела за циљевима
„вишеслојно“ уочавање математичких садржаја:
- Први ступањ: грађа дела (мотив, композиција итд.)
- Други ступањ: разумевање геометријске и математичке „структуре“ унутар уметничке целине (геометријска тела и њихов однос, перспектива итд.).
Мисаони процес се заокружује развијањем способности
уопштавања (генерализације) и повезивања (синтезе).
Применом визуалних садржаја развија се „математичко

поимање“ непосредног окружења и лакше разумевање како реалних, тако и апстрактних облика и структура.

Опис иновације

Оригиналност и иновативност идеје пројекта презентована је фрагментално, на примеру четири школска часа, различитог типа,V-VIII разреда основне школе и огледа се у:

  1. начину презентације и увођењу нових математичких садржаја. Појмови се формирају кроз три фазе:

    1. Анализа уметничког дела (посматрање, тумачење)

    1. Апстраховање садржаја слике у математички концепт идеја и постулата.

Пример:
Приликом обраде наставне јединице:„Мрежа призме, пирамиде купе и ваљка“ ученици цртају одговарајуће мреже. Посматрање фигуре, са свих страна, своди се на њено „развијање“ у раван (мрежу), пандан кубистичке замисли да се у равни слике прикаже лик посматран из различитих углова.

    1. интеграција и синтеза- решавање математичког проблема из реалног контекста.

Пример:
Наставна јединица:„Мрежа призме, пирамиде купе и ваљказадатак је склапање модела, израда конкретних задатака уз помоћ мреже (пример задатка: одређивање најкраћег пута, који прелети мува, између две тачке на омотачу геометријског тела и сл.).

 

  1. методолошком приступу- успостављањем корелације између предмета и принципа кооперативне методе, захтеви се поједностављују и постиже се очигледност (самим тим и равноправно учешће свих ученика и њихова интеракција).

Пример:
Приликом обраде наставне јединице:„Тачка права и крива линија“ основни геометријски појмови уводе се управо онако како су историјски гледано и формирани чиме се постиже „природност“ и „спонтаност“ у њиховом увођењу. Кооперативном методом садржаји се деле по
својој сложености а тиме и захтеви према способностима ученика.

 

 

  1. остваривању мултидисциплинарности- различити углови посматрањадоприносе разумевању и проширивању могућности примене стечених искустава.

Пример:
На часу чија је тема: „3D приказ геометријске фигуре“(размишља се о перспективи).
4. неговању креативности и оригиналности- репрезентује се кроз израду домаћих задатака као наставак процеса размишљања и после часа. Предлог могућих задатака:
1. Коса пројекција геометријских фигура – посматрана очима Еуклида.
2. Пројекција геометријских фигура – моје лично искуство.

 

  1. иновативности у организацији часа – састоји се из два дела; аналитичког (истраживачког-посматрачког) и синтетичког (у ком се знање ставља на проверу) а чија је последња инстанца генерализација. Час је пропраћен домаћим задатком (заступљен индивидуални облик рада) и пројектним као и истраживачким радом (рад у оквиру тимова на задату тему).

 

      Часови обухваћени пројектом (концептуално) примери,
са појединачним напоменама које истичу иновативност:

 

V разред:
Наставна јединица: „Тачка, права и крива линија“- обрада

VII разред:
Наставна јединица: „Златна размера дужи и Фибоначијеви бројеви“

  1. Посматрање и анализа;

  2. Расуђивања и закључци појединачно сваке групе;

  3. Проналажење „заједничког именитеља-идеје“ понуђених предложака;

  4. Сублимација садржаја на математичку димензију и увођење појма Фибоначијевог броја;

  5. „Проблемски део часа“- покушај у оквиру група, а затим заједничка анализа могућих идеја и решења следећих задатака:

1. Ако тачка дели дуж a у златној размери n онда је однос већег дела дужи прерма целој дужи једнакброју Ф (Фибоначијевом броју);
2. Подели дату дуж по златном пресеку.
 6. Уопштавање - генерализацију спровести на два нивоа:

  1. Израда истих задатака са радних листића;

  2. Истраживачки рад сваке групе који треба да се спроведе у наредних 20 дана, са следећим задацима уз захтев да теже различитости и оригиналности.

1. Златни пресек у уметности - издвојити по вашем мишљењу најрепрезентативнији пример и образложити своје мишљење;
2. Истражити примере златног пресека у природи издвојити по вашем мишљењу најрепрезентативнији пример и образложити своје мишљење;
3. Поделити дуж у златном пресеку- итерацијом (понављањем) у 10 корака;
4. Правоугаоник чије дужине страница образују златни пресек уситњавати на сличне -7 корака;
5. Једнакокраки троугао чије дужине основице и крака образују златни пресек уситњавати на сличне -7 корака;
5. Индивидуално-направити „своју креацију“ на основу претходног искуства.

VIII разред:
Наставна јединица: 3D приказ   геометријске фигуре
- обрада
VIII разред:
Наставна јединица: „Мрежа полиедара- вежбање

Историјски, математика је коришћена у сврху уметности. Овим радом постављамо обрнуту коресподенцију.

 

Елементи иновативности

„Синхрона метода“, у методолошком смислу комбиновање и
синхронизација савремених методичких приступа активног учења.
Реорганизција структуре часа (јер је то једина променљива
категорија у конвенционалним оквирима) тако да се уводни део користи за анализу и посматрање сликарских остварења различитих епоха, која су прожета геометријским и алгебарским структурама и њиховим бројчаним обележјима. Кроз естетске и филозофске категорије, аналогним закључивањем, синтетишу се и генерализују математички садржаји.
Циљ пројекта је вишезначна, обострана коресподенција
Између уметности и математике кроз развијање мисаоних и естетских функција

Web-site, Публикације

Контактирајте аутора

dusicamarkovic33@hotmail.com

.

Овај пројекат се кофинансира од стране Европске уније кроз ИПА Програм прекограничне сарадње Бугарска-Србија.

Ова публикација је направљена уз помоћ средстава Европске уније кроз “ИПА Програм прекограничне сарадње Бугарска-Србија” под бројем CCI No 2007CB16IPO006. Јединствено одговорно лице за садржај ове публикације је Слободан омладински центар и ни на који начин не може бити тумачен као став Европске уније или Управљачког тела програма.

.